niedziela, 4 października 2015

Ranking piosenek musicalowych (cz.1)

Długo myślałem jak ugryźć temat, a z racji, że tematów raczej się nie jada miałem dylemat ogromny. Zacznę od krótkiej, ale treściwej informacji: lubię musicale. Właściwie "lubię" to zbyt mocne słowo, bo jako całość średnio do mnie przemawiają, ale lubię piosenki, które wplatają się w musicalową historię: coś opowiadają, wyręczają dialogi, a czasem stanowią naprawdę genialny przerywnik w cukierkowej akcji. Kilka musicali widziałem, kilka piosenek z nich nawet wpadło mi w ucho i teraz chciałbym zaprezentować je w rankingu od ulubionej do mniej ulubionej. I ważna uwaga. Ranking będzie składał się z dwóch części, gdyż zdecydowałem się stworzyć oddzielną listę dla musicali filmowych i teatralnych, bo są to zupełnie różne twory. Z resztą wystarczy posłuchać chociażby filmowej oraz teatralnej wersji Seasons of love, aby zauważyć ogromne różnice. Także w tym rankingu pojawią się piosenki filmowe, zaś za tydzień lub dwa teatralne.

Ranking piosenek musicalowych 
(kategoria: film)
Film ma własną receptę na musical. Tutaj często dominującymi elementami są przesada, słodycz oraz kicz. Niekiedy wygląda to fajnie, a niekiedy sprawia, że całość wydaje się ociężała. Wydaje mi się, że czasem nawet wokal schodzi na dalszy plan, a ważniejsza jest możliwość pokazania wszystkiego tego, czego scena teatralna pokazać nie może. Linki do utworów w tytułach.

(Mamma Mia!)
Mamma Mia! przedstawia bardzo prostą historię o miłości z piosenkami szwedzkiego zespołu ABBA w tle. Do produkcji zaangażowano całą plejadę gwiazd z Meryl Streep na czele, co oczywiście przełożyło się na sukces filmowej wersji znanego na całym świecie musicalu. Kwintesencją filmu jest wykonanie tytułowej piosenki przez Meryl Streep podczas pierwszego spotkania z jej byłymi. Mimo że piosenka (analizując słowa) mówi o poważnych rzeczach to jest wykonana w tonie komediowym i sama aktorka spisała się świetnie.
4. Your Song
(Moulin Rouge)
Moulin Rouge był chyba pierwszym musicalem z jakim miałem styczność. Wtedy poraziła mnie przede wszystkim niewiarygodna scenografia teatru. Sama historia przedstawiona w filmie była jedynie dodatkiem do niezwykłej oprawy graficznej, duetu McGregor-Kidman oraz niesamowitych piosenek, z których można byłoby stworzyć odrębną listę. I najlepszą z nich była Your Song w wykonaniu Ewana McGregora przy pięknej niby bajkowej scenografii.

3. Cell Block Tango
(Chicago)
Utwór z otwierający musicalu Chicago. Piosenka przedstawia sześć bohaterek - morderczyń mężczyzn oczekujących na wyroki. W piosence, kolejno, każda z nich przedstawia swój czyn. Wykonanie jest rewelacyjne; przede wszystkim pozbawione lukru i kolorów - wygląda bardzo teatralnie. Największe wrażenie robi układ chorograficzny przekazujący historie bohaterek. Wykonanie bardzo symboliczne. 

2. Hot Patootie Bless My Soul
(Rocky Horror Picture Show)

Nie jestem fanem tego filmu. Szczerze powiedziawszy byłem nawet rozczarowany, ale wszystko wynagrodził krótki występ Meat Loafa, który w pewnym momencie po prostu wjechał na motorze i zaczął śpiewać. To był najlepszy moment filmu i dla niego warto było zaznajomić się z Rocky Horror Picture Show.

1.  And I Am Telling You I'm Not Going
(Dreamgirls)
Słyszałem tę piosenkę setki razy przy okazji American Idol i jak na ironię w musicalu Dreamgirls, który doczekał się nominacji do Oscara zaśpiewała ją uczestniczka wspomnianego talent show - Jennifer Hudson. W zasadzie nie wiem co powiedzieć, bo Hudson po raz kolejny udowodniła, że jest świetną wokalistą. Zdecydowana perła i bez wahania przyznaję jej pierwsze miejsce w rankingu.

Macie swoje ulubione piosenki musicalowe? Zapraszam do dyskusji.

6 komentarzy:

  1. Ciężko mi ogarnąć, że na liście nie pojawiło się nic z dwóch genialnych musicali: "Skrzypek na dachu" i "Kabaret", za to dałeś Chicago, które dla mnie jest mega przeciętne, a piosenki w ogóle nie wpadają w ucho. No ale zależy kto co lubi.

    Aaa, teraz zauważyłam, że to dopiero część pierwsza. To wybaczam:P

    OdpowiedzUsuń
  2. Przyznam, że filmowej wersji Skrzypka na dachu praktycznie nie pamiętam, a piosenki znam głównie z wersji teatralnych i "gdybym był bogaczem" z pewnością znajdzie się na liście. Ogólnie marzy mi się jechać na skrzypka do TM, ale to pewnie nie prędzej niż wiosną.

    OdpowiedzUsuń
  3. To genialny film, marsz oglądać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przede wszystkim "Cell Block Tango" nie otwiera "Chicago". "Chicago" otwiera scena, w której Roxie morduje jednego gościa (a może Velma Kelly wchodząca do garderoby i zmywająca krew), za to "Cell Block Tango" pojawia się dużo, dużo później, jak Roxie już siedzi w więzieniu.

    "Dreamgirls" i "Rocky Horror Picture Show" nie oglądałam. Za to pewnie dałabym inne piosenki z tych musicali, które wymieniłeś. "Spectacular, Spectacular" z "Moulin Rouge", "Gimme, Gimme" z "Mamma Mia" i kilka innych piosenek z "Chicago" (choć "Cell Block Tango" rzeczywiście bardzo dobre) - "When You're good To Mama", "We Both Reached For The Gun", "Razzle Dazzle"...

    "Skrzypka" obczaj. Dobry jest. I ładnie wygląda.

    A mam takie pytanie. Czy w następnym rankingu będzie coś z "Avenue Q"?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chicago oglądałem wiele lat temu - zwyczajnie nie pamiętam. Nie ma co się złościć ;)
      Dreamgirls jako całość jest nudne, nie polecam, ale możliwe, że zwyczajnie nie trafiło w moją "wrażliwość". W każdym razie J.Hudson jest świetna.
      Ludzie chwalą często np. Roxanne z Moulin Rouge, także tym Spectacular trochę mnie zaskoczyłaś - chociaż fajne. Jestem ciekawy jakby wyglądała twoja lista top.
      Co do Avenue Q - hm... trochę się boję to znaczy może inaczej... nie jestem fanem kukiełek/lalek/Muppetów - choć teksty z Avenue potrafią człowieka rozwalić na łopatki.

      Dzięki za komentarze :)

      Usuń
  5. Musicalów raczej nie oglądam, więc większości tych piosenek nie kojarzę. Ale domagam się jakiejś piosenki z Tenacious D and the Pick of Destiny w nastepnej części!

    OdpowiedzUsuń