poniedziałek, 28 września 2015

AHS: Hotel

Rok temu zamieściłem post dotyczący moich nadziei względem serialu American Horror Story: Freak Show. Jeśli zweryfikować moje oczekiwania z pełną surowością to żadne z moich oczekiwań nie zostały spełnione. Oczywiście, nie oznacza to, że serial był zły, bo miał zalety, ale także dużo elementów, które mnie rozczarowały, ale zbliża się październik i nowy projekt R. Murphy'ego, który będzie nazywał się Hotel i wypada napisać coś o oczekiwaniach, tym bardziej, że szykują się mocne zmiany obsadowe i chyba najgłośniejsza informacja z nimi związana, ta, chodzi o udział Lady Gagi w projekcie. Przedstawiam listę moich oczekiwań związanych z Hotelem.

- Lady Gaga
Nie wiem, czego można się spodziewać po tak wyrazistej artystce. Nie chcę, aby AHS: Hotel okazał się jednym wielkim i głośnym klipem poświęconym "królowej potworów". Bo cholera... Mam dziwne wrażenie, że jej cała obecność w serialu ma wyłącznie posłużyć podbiciu oglądalności. Inna kwestia - wiemy jak bardzo niekreatywny w pisaniu postaci potrafi być Murphy. Przykład? Twarda i władcza Lange, Paulson jako sierotka Marysia. Mam nadzieję, że Lady Gaga otrzyma własną postać, a nie będzie zmuszona do odtwarzania roli, która być może wcześniej miała przypaść w udziale Lange.

- Zmiana perspektywy
Kosztowało mnie to sporo, ale zaakceptowałem, że AHS bez Paulson i Petersa to nie AHS. Mimo wszystko chciałbym zobaczyć ich w rolach czarnych charakterów, albo jako bohaterów drugiego planu. Z jakiegoś powodu ostatnie trzy sezony Sarah Paulson grała centralną postać. Jako ciekawostkę można dopisać, że Sarah Paulson jest jedyną aktorką, której postać nigdy nie umarła.

- Teraz panowie
Nie mam nic do pięknych kobiet i horrorów. Przeciwnie! Rozumiem, że estetyka kina grozy wymaga zestawiania ze sobą "pięknej i bestii", ale w AHS idzie to w złym kierunku. Nie licząc Murder House wszystkie sezony koncentrowały się w dużym stopniu na kobietach: siostry zakonne z Briarcliff, ambitna dziennikarka, czarownice, siostry syjamskie, niemiecka aktorka... Chciałbym, aby tym razem główne role odgrywali mężczyźni, albo żeby było ich nieco więcej niż ostatnio. W zasadzie liczyłem, że będzie o wojsku, a nie o hotelu (wskazówki zawiodły, ale mam teorię spiskową).

- Wes Bentley
Gdzieś usłyszałem, że w obsadzie piątego sezonu AHS ma wystąpić Wes Bentley, który wystąpił już gościnnie w Freak Show. Przyznam, że chciałbym, aby właśnie ten aktor zagrał pierwsze skrzypce. Nie Paulson, nie Lady Gaga, a Bentley. Nie wiem wiele o jego aktorstwie, bo uczciwie widziałem tylko kilka filmów z jego udziałem, ale myślę, że byłby fajnym herosem i odskocznią od dziwnej Lady Gagi lub mdłej Paulson.

- Zaskakujący czarny charakter
Tego brakowało mi cholernie i w Sabacie i we Freak Show. Chociaż jako widz wiedziałem, że "tymi złymi" są w Murder House - Rubber Man, a w Asylum - Bloody Face to nie miałem pojęcia, kto ukrywa się pod maską. I nieważne, że po kilku odcinkach tajemnica wychodziła na jaw, bo element zaskoczenia dawał dobry efekt. W trzecim sezonie zabrakło przeciwnika i chociaż w czwartym w rolę czarnego charakteru wcielił się świetny Finn Wittrock to brakowało tutaj zaskoczenia, bo od początku było wiadome, że facet jest dupkiem. Chciałbym, aby hotelowe zło było niewidoczne i zaskoczyło, gdy wyjdzie już z ukrycia.

- Kameralność
Cztery sezony AHS pracowało sobie na dobrą markę, którą przede wszystkim tworzyło nazwisko J.Lange i teraz, gdy odchodzi (dla jednych to dobra wiadomość, dla innych zła) mam nadzieję, że serialowi nie zabraknie kameralności, że Lady Gaga nie wprowadzi zbytniego zamieszania i tandety, a dotychczasowy klimat pozostanie niezmieniony... aż tak bardzo.

Plakat promujący AHS: Hotel
I moje pobożne życzenie na sam koniec niech ten Hotel będzie tym wszystkim, czym AHS: Sabat miał być, a nie był.

4 komentarze:

  1. "W zasadzie liczyłem, że będzie o wojsku, a nie o hotelu (wskazówki zawiodły, ale mam teorię spiskową)."
    Erm... a są jakieś horrory związane z wojskiem? Bo mnie przychodzi do głowy tylko Predator. To jednak nie jest środowisko tak eksploatowane w horrorach, aby miało własne motywy.

    "I moje pobożne życzenie na sam koniec niech ten Hotel będzie tym wszystkim, czym AHS: Sabat miał być, a nie był."
    Czyli czym?

    OdpowiedzUsuń
  2. Z horrory z wojskiem: Wzgórza mają oczy, Porywacze ciał, Twierdza, Ciśnienie, Dog Soliders, z jakimś wątkiem wojsko-podobnym: Drabina Jakubowa, Dom, Rozpruwacz umysłów. I co znaczy, aby miało własne motywy? Że niby jak ktoś czegoś nie zrobił wcześniej to nie ma po co robić, bo nie ma od czego kopiować?

    Przed Sabatem były ogromne oczekiwania. Pamiętam, że już jak ogłoszono obsadę to sporo ludzi już się rozpisywało na temat, kto jaką rolę powinien być i jak widzi fabułę, a potem wyszedł pierwszy odcinek i wizje wielu osób legły w gruzach. Sam miałem nadzieję, że Sabat będzie jakąś mieszanką Lords of Salem z Kluczem do koszmarów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "I co znaczy, aby miało własne motywy? Że niby jak ktoś czegoś nie zrobił wcześniej to nie ma po co robić, bo nie ma od czego kopiować?"
      Chodzi mi o to, że formuła AHS zakłada zabawę typowymi motywami związanymi z horrorami o określonej stylistyce. Np. w Asylium był szalony naukowiec przeprowadzający eksperymenty na ludziach, agresywni pacjenci, terapia szokowa i wszystko co zwykle kojarzymy z horrorami, które mają miejsce w szpitalu psychiatrycznym.

      I ja po prostu nie przypominam sobie jakie motywy są zwykle związane z wojskiem w horrorach, więc nie jestem pewna, jak by ten wojskowy sezon miał wyglądać.

      Usuń
    2. Ja z kolei nie przypominam sobie wielu horrorów ze szpitalami;) I te przykłady to raczej wybory Murphy'ego, a nie coś co pojawia się w co drugim horrorze. Tak samo jak Dandy w żaden sposób nie odnosi się, czy pasuje do FS. Równie dobrze taka postaci jak Dandy, albo Siekiernik, albo dr Arden mogli pojawić się w cyrku, teatrze, wojsku, albo szkole.
      AHS raczej nie bawi się w jakieś motywy, czasami puszcza oczko, ale nie ma czegoś takiego jak "typowe motywy dla horroru", bo uczciwie, ani Sabat, ani FS nie były szczególnie związane z horrorem - no chyba że uznać, że sama obecność czarownic to już groza.

      Usuń